Training voor een bokser

Wat moet een bokser nu eigenlijk precies trainen en hoe vaak. Deze vraag krijg ik vaak gesteld en als ik dan vraag wat doen je nu dan is een veel gehoord antwoord: “Naast de bokstraining een beetje fitnessen en verder niets.” Voor een recreatieve bokser is dit natuurlijk voldoende, maar wil je echt vooruit gaan dan zul je meer moeten doen. Om je uithoudingsvermogen te vergroten zul je drie keer per week moeten trainen. We praten dan over minimaal. Heb je als bokser wedstrijdaspiraties dan zul je zeker vijf keer per week moeten gaan trainen. Natuurlijk bestaan deze trainingen niet allemaal uit bokstrainingen maar ook uit krachttraining en looptraining. Als je meer wilt weten over training dan adviseer ik je om naar de volgende site te surfen: http://www.pro-run.nl Ga vervolgens naar Alles over… en klik dan op het kopje training. Op deze manier kom je een beetje meer te weten over het WAAROM van trainen. Mijn idee is dat iemand die traint ook moet weten wat training nu precies inhoudt. Zo niet, dan voer je alleen maar opdrachten van de trainer uit en dit houd je niet lang vol.

Planning

De trainingswinst boek je in de rust na de training. Het lichaam herstelt van de belasting (verstoring van de homeostase) en wordt sterker. Dat betekent dat de planning van je trainingen goed moet zijn anders herstel je onvolledig en dan raak je overtraind (zie ook pro-run.nl). Zwaar trainen zonder goede begeleiding is dan ook zeer moeilijk. Met zwaar trainen bedoelen we 5 tot 10 trainingen per week. Wat je goed moet onthouden is dat je na een zware training een dagje rust pakt of een rustige hersteltraining doet (wandelen, joggen). Als je met onderstaande trainingen aan de slag gaat houdt dan goed rekening met je rust. Als je ergens aan twijfelt kun je altijd contact opnemen met een van de trainers voor advies.

 Een voorbeeld van een weekplanning kan zijn:

 

3x per week

4x per week

5x per week

Maandag Boksen 1 + 6 Boksen 2 + 8 Boksen 3 + 7
Dinsdag Rust Duurloop 4 Duurloop 3
Woensdag Rust Rust Rust
Donderdag Lopen extensieve interval 2 Tempoloop 2  OF Boksen 4 Krachttraining
Vrijdag Rust Rust Boksen 2 + 10
Zaterdag Duurloop 3 Krachttraining Fartlek 2
Zondag Rust Rust Rust
  Voor elk van bovenstaande trainingen kun je een alternatief bedenken. Dit is maar een voorbeeld. Let wel op: na een zware training één dag rust plannen.   BEN JE NIET ZEKER VAN JE EIGEN PLANNING VRAAG DIT DAN NA AAN EEN VAN DE TRAINERS OP DE BOKSSCHOOL.

Contact

Trainingslocatie Sporthal Munstergeleen Pancratiusstraat 25 6151 CD Munstergeleen
Vragen? boksschool@deamateur.nl
© Boksschool de Amateur